Blogolj!

Tudósok életre keltették egy 3000 éves egyiptomi múmia hangját

Újabb hihetetlen húzással álltak elő a kutatók: ezúttal egy háromezer éves egyiptomi múmia hangját sikerült életre kelteniük.  A nem mindennapi kísérlet során háromdimenziós nyomtatással, képalkotó eljárással és egy elektronikus gégefővel sikerült újraalkotniuk a múmia hangképző szervének nagy részét.

A Scientific Reports című tudományos folyóiratban bemutatott tanulmány szerzői szerint új módszerük lehetővé tette egyetlen – az e és az a magánhangzó közötti – hang megszólaltatását. A kísérteties hang valószínűleg nem pontosan tükrözi Nesziámon egyiptomi pap beszédét, akinek múmiáját a Leedsi Városi Múzeumban őrzik, és amellyel a kutatók dolgoztak - írja az MTI a tudományos folyóirat alapján.

Azért választották a pap múmiáját, mert a nyelv nagy része az enyészeté lett az elmúlt háromezer évben. A pap XI. Rámszesz fáraó uralkodása idején élt Kr.e. 1099 és 1069 kötött. Théba papjaként valószínűleg erős hangja volt a rituálékhoz.

Hangképző szervei jelen állásában egy hiteles hangot alkottunk, nem számítottunk pontos beszédegyezésre nyelvének állapota alapján

– idézi az MTI David M. Howardot, a londoni Royal Holloway College kutatóját, a tanulmány társszerzőjét.

Ez a modell egyedül kevés teljes szavak vagy mondatok szintetizálásához – közölték a kutatók. Ehhez szükség lenne a hangképző szervek hangteljesítményének ismeretére. Most ennek megvalósításán dolgoznak.

John Schofield, a Yorki Egyetem régésze, a tanulmány társszerzője kiemelte: ez a technika felhasználható arra, hogy segítse az embereket a történelmi örökség interpretálásában.

Amikor a látogatók a múlttal találkoznak, az egy vizuális találkozás. Egy ilyen hanggal ezt megváltoztathatjuk, és a találkozást többdimenzióssá tehetjük

– magyarázta.

Semmi sem személyesebb, mint valakinek a hangja, ezért azt gondoljuk, hogy egy ilyen régi hangot hallani, feledhetetlen tapasztalat, életre kelnek az olyan történelmi helyek, mint a karnaki Nesziámon-templom.

(Borító: financialexpress.com)

Címkék: beszéd, múmia, tudósok
beszéd,múmia,tudósok

Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom