Blogolj!

Nem egészséges mindig ugyanazt enni, de így is élhetünk

Dorogi László

El tudná képzelni, hogy minden egyes nap egyetlen ételt eszik reggelire, ebédre és vacsorára? Hát elég nehéz, valljuk be. És nem is túl egészséges. Elméletileg azonban bizonyos ételek esetén nem káros a szervezetre.

Talán sokan emlékeznek még arra a fickóra, aki néhány évvel ezelőtt robbant be a világsajtóba azzal, hogy egyetlen évig csak és kizárólag burgonyán élt. Semmit mást nem evett a földes gumó valamely feldolgozott verzióján kívül, néha egy kis szójaszósszal, vagy paradicsomszósszal feldobta, de a fűszereken és a B12 vitamintablettán kívül nem evett semmit. De tényleg semmi mást. A végeredmény: lefogyott 55 kilót úgy, hogy közben nem okozott maradandó károsodást a szervezetében.

Joggal tehetjük fel a kérdést: ez vajon mindenkivel így történne? A szervezetünknek alapvetően húszféle különböző aminosavra van szüksége a rendeltetésszerű működéshez, ebből a húszból kilenc elengedhetetlen ahhoz, hogy éljünk. Ezen felül szükségünk van vitaminokra, ásványi anyagokra és persze vízre is. Ha ezeket magunkhoz vesszük a mindennapok során, akkor vígan éldegélhetünk. Az azért látszik, hogy mindezeket nagyon nehéz lenne úgy elfogyasztanunk, hogy csak egyetlen alapanyagot eszünk, de nem lehetetlen úgy leélni az életünk hátralevő részét ettől a pillanattól kezdve, hogy semmit nem eszünk a közkedvelt burgonyán kívül.

A fehér húsú burgonya ugyanis elvileg minden szükséges aminosavat tartalmaz, amire szüksége van szervezetünknek a fehérjetermeléshez, a sejtek regenerálódásához és a betegségek leküzdéséhez, sőt, elég öt darabot megenni belőle ahhoz, hogy biztosított legyen a napi kalóriaszükségletünk. Az már közel sem túl biztató, hogy napi kalciumszükségletünk fedezéséhez napi 84 krumplit, a fehérjeszükséglet kielégítéséhez pedig 25 darab krumplit kéne megenni.

Itt jön a képbe az édesburgonya, amely jobbára csak nevében emlékeztet jóval népszerűbb társára, de rengeteg bennük az A vitamin és az E vitamin. Természetesen a krumpli uralta étrend csak fikció, nem tanácsoljuk kipróbálását senkinek, hiszen a kevés előnyén túl számos hátránya is akad: egyrészt túlterheli a szervezet inzulinrendszerét, mivel a magas szénhidráttartalom miatt gyorsan felnyomja az ember vércukor-szintjét, ami hirtelen esik vissza, így komoly kockázat mutatkozik a cukorbetegség kialakulására.

Címkék: Tudtad-e?
https://szinesvilag.blogstar.hu/./pages/szinesvilag/contents/blog/63081/pics/lead_800x600.jpg
Tudtad-e?
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?